Ketentransparantie in toenemende mate belangrijk voor Nederlandse consument

Vion Consumer Monitor 2017: kwaliteitsperceptie Nederlands vlees hoog

Vion Consument monitor 2017

BOXTEL, 26 juni 2017 -  Consumenten zijn zeer positief over de kwaliteit van Nederlands vlees, zo blijkt uit de zesde editie van de Vion Consumer Monitor:
ruim 65% beoordeelt dit als ‘uitstekend’. De kwaliteit van het vlees, een overzichtelijke presentatie in het schap, het vertrouwen een eerlijk stukje vlees te kopen en een goede prijs-kwaliteit-verhouding zijn de aspecten die het oordeel van de consument qua aankoopgedrag het meest beïnvloeden.

Transparante voedselketen
Het vertrouwen van de consument dat de productie van vlees in Nederland goed is geregeld, is hoog, zo blijkt uit de Vion Consumer Monitor. Begin juni bleek al uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI, dat consumenten zich in toenemende mate bewust zijn van hun eigen invloed op de voedselketen: binnen Nederlandse supermarkten groeide de omzet van vlees- en vleeswarenproducten met een Beter Leven-duurzaamheidsclaim het afgelopen jaar fors (vlees: + 25%, vleeswaren: +295%)[1]. Bij Vion nam het aantal verwerkte Good Farming Star-varkens (1 ster Beter Leven-keurmerk) in 2016 toe met ruim 30%. Het feit dat retailers als Albert Heijn flinke stappen gezet hebben in verdere verduurzaming van het aanbod (zoals in vleeswaren), ligt hieraan ten grondslag.

Vlees: het lekkerste onderdeel van de warme maaltijd
In het onderzoek onder ruim 2.500 huishoudens van het GfK huishoudpanel, noemen velen vlees het lekkerste onderdeel van de warme maaltijd.  Niet eerder waren er zoveel consumenten die vlees een onmisbaar onderdeel van de warme maaltijd vinden. Feit is dat de consument steeds kritischer wordt, maar een goed stukje vlees op zijn tijd absoluut weet te waarderen. Het bieden van voldoende variatie en geborgde productkwaliteit draagt ertoe bij dat de consumptie van vlees ook in de toekomst binnen het voedingspatroon van de consument past. 

Biefstukje is populair
Op de vraag welk stukje vlees men het liefst zou eten na een maand op een onbewoond eiland, wordt biefstuk veruit het meest genoemd; al dan niet in combinatie met een sausje of champignons. Andere favorieten zijn: varkenshaas, gehaktbal, hamburger, kip, draadjesvlees, schnitzel. Maar ook andere gangbare producten als speklap, karbonade, saté, spareribs en rollade staan op het verlanglijstje. Tot de categorie minder ‘gewoon’ maar daarom niet minder lekker behoren producten als: beef wellington, frikandel, een gegrilde kip, rookworst van de Hema, bavette, zuurvlees.

Segmentatie
Dit jaar bevat de Vion Consumer Monitor voor het eerst een uitgebreide segmentatie van de consumentengroepen. Die is gebaseerd op aankoopgedrag, socio-demografische kenmerken en attitudes van vleeskopers. Zo valt er een duidelijk onderscheid te maken tussen bijvoorbeeld ‘saturday bulkies’ (doen vooral boodschappen op zaterdag, houden rekening met MVO-aspecten),  ‘organic believers’ (consumenten die veel biologisch vlees kopen), ‘pork lovers’ (echte varkensvleesliefhebbers, tikje chauvinistisch) en ‘minced meaters’ (gehaktliefhebbers, betalen liever niet te veel). Deze nieuwe aanvullende segmentatie geeft een nog duidelijker beeld van de vleeskoper, ook op individueel formule-niveau. Door de verschillende kennisbronnen met elkaar te combineren wordt het beeld van de consument steeds duidelijker en kan gericht worden ingespeeld op specifieke behoeften.

Vion Consumer Monitor
De Vion Consumer Monitor is erop gericht de vleeskoper en het aankoopproces van vlees beter te begrijpen. Het onderzoek is dit jaar voor de zesde keer gehouden. De monitor bevat uitgebreide consumenteninformatie over de perceptie, wensen, koopgedrag en aankoopproces rondom het thema vlees. Per retailer analyseert het onderzoek specifieke groeimogelijkheden en verbeterpunten om de vleescategorie verder te ontwikkelen en het rendement te optimaliseren.

Vion

Vion Holding N.V. (Vion) is een internationale vleesproducent met productielocaties in Nederland en Duitsland en verkoopkantoren in zestien landen wereldwijd. In 2016 realiseerde Vion een omzet van € 4,7 miljard.


[1] Bron: IRI Monitor Keurmerken Retail 2016

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Noot voor de redactie

Voor meer informatie:

Vion
Afdeling Communicatie
Irene Gloudemans

Tel. +31 6 23 39 04 46
E-mail: irene.gloudemans@vionfood.com